سلطان بن فهد

Sultan Bin Fahad

 

Installation ‘1440m’, The Red Palace, 2019

 
 

Click image to enlarge

 

Sultan Bin Fahad / 1440 m, 2016-2020
Digital print on fine art archival paper
Paper: 76.6x40.64 cm, Image: 68.6 x 32.6 cm
Edition of 50 + 7APs
Sold flat and unframed. Shipping is excluded.

SAR 8,000 / USD 2,133

Purchase

سلطان بن فهد / ١٤٤٠م، ٢٠١٦ - ٢٠٢٠
حبر و طباعة رقمية على ورق أرشيفي
الورقة ٧٦.٦ في ٤٠.٦٤ سم الصورة ٦٨.٦ في ٣٢.٦ سم
عدد النسخ من ٥٠ و ٧

تباع مسطحة بدون برواز. تكاليف الشحن غير مشمولة ضمن سعر العمل



ريال سعودي ٨،٠٠٠ / دولار أمريكي ٢،١٣٣


شراء العمل

 

1440m

In his exhibition The Red Palace, where this work was introduced, Sultan Bin Fahad presents a series of critical material investigations of the region. The show title takes the premise of its namesake the Red Palace in Riyadh, as a site of inspiration and allegory, at the height of the country’s modernization. The exhibition marks the first use of the building, at this scale, since its abandonment in the late 1980s. 

Bin Fahad recent practice takes on many forms, including videos, sculptures, photograms and installations. The artist creates installations that look into the transformative critical latency of the ruin. In his art practice, he focuses on pivotal personal moments that are synonymous with the social metamorphosis of the country. He is invested in the act and concept of translatability, particularly of the intangible, such as evident in language, to reinterpret histories and narratives. He attempts to capture the intangible in material culture to demonstrate and embody its inherent social and collective potential. 

1440m is an archival image found in Aramco’s archive, of King Abdulaziz the founder of the modern nation of Saudi Arabia, in a car inspecting oil fields in 1947. Bin Fahad flipped the image; the effect rendered the late King in the driver’s seat in the work 1440 M. In the reflection of the car, an image of a man inspecting the oil fields looms below. In the exhibition, the many renderings, sketches of this work were also seen alongside the work. Personal objects pertaining to the king’s use were put on display; a plate, an ewer, glasses. They are simply embellished and appear quite modest, with the name of the King clearly inscribed on them. The artist points out the un/translatability of themes such as modesty and earnestness through these works.  

This work is in the collection of Ithra Art Center.

١٤٤٠م

قام سلطان بن فهد بعرض سلسلة من التحريات المادية للمنطقة، حيث تم تقديم هذا العمل في معرضه القصر الأحمر. يستمد مسمى المعرض من القصر الأحمر المتواجد في الرياض، وذلك باعتباره موقع إلهام ورمزية في ذروة تطوير البلاد. حيث مثل المعرض الاستخدام الأول للمبنى بهذا الحجم منذ إنشائه في أواخر الثمانينات.تتشكل ممارسات سلطان الحديثة في مقاطع الفيديو والمنحوتات و التصوير والأعمال التركيبية. يقوم الفنان بإنشاء أعمال تركيبية والتي تنظر الى الانتقال التحويلي في الفترة الكامنة. يركز الفنان في ممارساته الفنية على اللحظات الشخصية المهمة والمحورية المرادفة للتحول الاجتماعي للبلد. قام باستثمار مفهوم قابلية الترجمة، وخاصة في ما هو غير ملموس كالوضوح والأدلة في اللغة وذلك من أجل إعادة تفسير التواريخ والروايات. يحاول التقاط ما هو غير ملموس في الثقافة المادية من أجل إثبات وتجسيد الإمكانيات الاجتماعية والجماعية

١٤٤٠م هي صورة وجدت في أرشيف أرامكو للملك عبدالعزيز المؤسس للدولة الحديثة للمملكة العربية السعودية في سيارة لفحص حقول النفط في عام ١٩٤٧م. قلب بن فهد الصورة حيث جعل الملك الراحل عبدالعزيز في مقعد سائق السيارة في العمل. عند التأمل في السيارة تجد في الصورة رجلاً يقوم بدوره بتفقد حقول النفط. تم عرض رسومات هذا العمل بجانبه. كما تم عرض العديد من الممتلكات الشخصية التي كان يستخدمها الملك عبدالعزيز مثل: الابريق، الصحن، الكأس. فهي تظهر بغاية البساطة والتواضع، منقوشاً عليها بشكل واضح اسم الملك عبدالعزيز. يشير الفنان في هذا العمل الى قابلية/ غير قابلية ترجمة المواضيع كالجدية والتواضع

يتواجد هذا العمل في مجموعة إثراء للفنون

 

Artist bio

Sultan Bin Fahad (b. 1971, Riyadh, KSA, where he lives and works) considers art as a journey between intangible memories and tangible cultures. Throughout his abstract drawings, paintings, sculptures and installations Bin Fahad’s central theme and object of concern remains material culture in his native Saudi Arabia. Indeed, Bin Fahad reinterprets history, and stories with the use of material culture; he transposes these narratives through contemporary means as a reassessment and personal take on Saudi Arabia. Themes central to his practice revolve around reimagining found objects, Islam and Saudi history and identity. Through our collective memory, Bin Fahad’s work evokes multi-layered journey(s) between the latent relationship of what is remembered and what remains silently contained within the corporeal. 

Bin Fahad will be the subject of a solo exhibition at the Alda Fendi Foundation, Rome, Italy [2020], and has participated in several group exhibitions including Mara’ina, Ithra Museum; Winter at Tantoora, Al-Ula, KSA; 45th Bahrain Annual Fine Arts Exhibition, Manama, Bahrain [2019]; Vantage Point, Sharjah Art Foundation, UAE; Contemporary photography from the Arab world, American University Museum Katzen Art Center, Washington, DC; Sharjah Islamic Arts Festival, UAE [2018]; Dreams and Memory, Athr Gallery, Jeddah, KSA [2016]. His one-person exhibition Qounot,’ was at Alàan Gallery, Riyadh, KSA [2016].

Sultan Bin Fahad's work was acquired by the Palestine Museum and the Ithra Museum.

السيرة الذاتية للفنان

ولـد سـلطان بـن فهـد في الريـاض (١٩٧١) ويُعُّد الفـن بالنسـبة لفهـد رحلـة بـين الذكريات الحسيّة والثقافات الماديّة. ويسـعى مـن خلال رسـوماتهولوحاتـه ومنحوتاتـه وتراكيبـه المجردة إلى تسـليط الضـوء علـى موضـوع أساسي وهام بالنسبة إلية وهو موضوع الثقافة المادية في مسقطراسة المملكة العربية السعودية

تـدور المحاور الرئيسـية لممارسته حـول إعـادة تصـور الأشياء الموجودة، الإسلام والتاريخ والهوية السعودية. ويســعى مــن خلال ربــطالماضي بالحاضر في قصــص رحلاته متعــددة الطبقــات إلى إثــارة العلاقــة الكامنــة بــين مــا يتــم التطــرق إليــه ومــا يبقــى فيصمــت داخــل الجســد

سيقام معرض شخصي للفهد في مؤسسة آلدا فندي، روما، ايطاليا (٢٠٢٠)، و قـدم بـن فهـد معرضـًا فرديـا بعنـوان "قنـوت" في جالـري"الآن" في الريـاض، المملكة العربيــة الســعودية (٢٠١٦) .كمــا شــارك في العديــد مــن المعارض الجماعيـة بمـا في ذلـك : ”مراينا“، إثراءالدمام، المملكة العربية السعودية (٢٠١٩) : ”الأحلام والذاكـرة"، جالـري أثـر، جـدة، المملكة العربيـة السعودية (٢٠١٦): مؤسسة الشارقةللفنون (٢٠١٨): ”شتاء طنطورة“، العلا، المملكة العربية السعودية (٢٠١٩): ”معرض البحرين السنوي الخامس والاربعون للفنون التشكيلية“،المنامة البحرين (٢٠١٩): ”أيتها الأرض“ ضمن ٢١،٣٩ جدة ، المجلس الفني السعودي، جدة ٢٠٢٠: ”صورة زمنية: لمحة زمنية عن فن الفيديو فيالمملكة العربية السعودية“ جاليري أثــر، جدة (٢٠٢٠)