أحمد ماطر

Ahmed Mater

 

Magnetism , Biennale d’Architecture d’Orleans, 2012

 
 
 

Click image to enlarge

Ahmed Mater / Magnetism, 2012-2020


Digital print on fine art archival paper
Paper: 51x40.64 cm, Image: 42.9 x 32.2 cm
Edition of 50 + 7APs
Sold flat and unframed. Shipping is excluded.

SAR 9,000 / USD 2,400

Purchase

أحمد ماطر / ماغنيتزم، ٢٠١٢ - ٢٠٢٠

طباعة رقمية على ورق أرشيفي
الورقة ٥١ في ٤٠،٦٤ سم الصورة ٤٢.٩ في ٣٢.٢ سم
عدد النسخ من ٥٠ و ٧

تباع مسطحة بدون برواز. تكاليف الشحن غير مشمولة ضمن سعر العمل

ريال سعودي ٩،٠٠٠ / دولار أمريكي ٢،٤٠٠

شراء العمل

 

Magnetism

Ahmed Mater offers a new version of one of his most iconic works to support Maan. Indeed, the idea here is simple and, like its central element, forcefully attractive. He gives a twist to a magnet and sets in motion tens of thousands of particles of iron, a multitude of tiny satellites that form a single swirling nimbus. Even if we have not taken part in it, we have all seen images of the Hajj, the great annual pilgrimage of Muslims to Makkah. Mater’s black cuboid magnet is a small simulacrum of the black-draped Ka’bah, the ‘Cube’ – that central element of the Meccan rites. His circumambulating whirl of metallic filings mirrors in miniature the concentric tawaf of the pilgrims and their sevenfold circling of the Ka’bah.

The cube is the primary building-block, and the most basic form of a built structure. And the Cube, the Ka'bah, is also Bayt Allah, the House of the One God. To this day, and beyond, the Ka'bah is a focal point of atonement and expiation; in the Qur'anic phrase, 'a place of resort for mankind and a place of safety'. Ahmed Mater's Magnetism, however, gives us more than a simple simulacra of that Ancient House of God. His counterpoint of square and circle, whorl and cube, of black and white, light and dark, places the primal elements of form and tone in dynamic equipoise. And there is another dynamic and harmonious opposition implicit in both magnetism and pilgrimage – that of attraction and repulsion. The Ka'bah is magnet and centrifuge: going away, going back home, is the last rite of pilgrimage. 

For Mater Magnetism also conveys one of the essential elements of Hajj that all Muslims are considered the same in the eyes of God whether rich, poor, young or old. As such the iron filings represent a unified body of pilgrims all of whom are similarly attracted to the Ka‘ba as the centre of their world.

ماغنيتزم

قدّم أحمد ماطر إصدار جديد لأحد أعماله المميزة من أجل دعم مبادرة معاً، تعد فكرة العمل بسيطة كقوة جذب عنصرها المركزي. حيث يقوم أحمد بلف المغناطيس و تحريك عشرات الآلاف من جزيئات الحديد الصغيرة والتي تشكل دوامة واحدة. حتى وان لم نكن جزءاً منه، فمن المؤكد بأن جميعنا قد رأى صوراً للحج؛ حج المسلمين في كل سنة الى مكة. مغناطيس أحمد المربع الأسود ماهو إلا إقتباس من الكعبة المكسوة بالأسودا " المكعب" العنصر المركزي للطقوس في الحج. حيث تعكس دوامته المرايا المصغرة للطواف السباعي للحجاح حول الكعبة


المكعب هو اللبنة الأساسية، وهو الهيكل الأساسي للشكل المبني، المكعب ألا وهي الكعبة هي بيت الله الحرام، أي بيت الله الواحد. حتى يومنا هذا ، فإن الكعبة هي بؤرة التفكير كما نص عليها القرآن الكريم" وَإِذْ جَعَلْنَا ٱلْبَيْتَ مَثَابَةً لّلنَّاسِ وَأَمْنًا". تمنحنا ماغنتزم لأحمد ماطر أكثر من مجرد تصوير لبيت الله الحرام. فمزجه لمربع ودائرة، دوامة ومكعب، أبيض و أسود، فاتح وداكن، يضع العناصر الأساسية للشكل والأسلوب في توازن ديناميكي. فهناك معارضة ديناميكية متناغمة في كل من ماغنتزم والحج، وهي الجاذبية والتنافر. الكعبة هي المغناطيس و الطرد والنبذ : الابتعاد ،و العودة الى الوطن، وهو آخر طقوس الحج


بالنسبة لأحمد تتضمن ماغنتزم أيضاً على العناصر الأساسية للحج والتي تجعل جميع المسلمين سواسية عند الله سواء كانوا أغنياء، فقراء، صغار أو كبارا. وعلى هذا النحو، تمثل الملفات الحديدية بمثابة المجموعة الموحدة لانجذاب الحجاج الى الكعبة كمركز لعالمهم

 

Artist bio

Ahmed Mater (b. 1979, Tabuk, he lives and works in Riyadh, Saudi Arabia) is a physician turned artist; he is one of the most significant voices documenting and scrutinising the realities of contemporary Saudi Arabia. Forging an ongoing, complex mapping of the Kingdom, his practice synthesises and documents collective memories to uncover and record unofficial histories. The temporal and physical breadths of his research-led inquiries are sharpened by the incisive gaze of his conceptual works. With this scope, Mater imagines and forecasts possible prognoses for a land of unprecedented religious, social, economic and political influence.

Born in 1979, the intense conclusion to a decade of momentous economic and political upheaval, Mater witnessed these changes diverge into extraordinary social shifts and trenchant ideologies. He is thus poised at intersections, tracing fracturing fault lines of vying systems: past, present and future; tradition and innovation; heritage and globalisation; religion, faith, economic prowess and modernisation. Using photography, film, sculpture and performance, he maps, documents and analyses these changes, considering the psychological impact on the individual, the community, society and the world. 

His surveillances are distilled into compacted conceptual scenarios, nodes that tug at the dense strands of the Kingdom’s past, present and future where modernisation and tradition, religion and globalisation are conjured and contemplated. In ‘Magnetism’ (2009) iron filings whorl and whirl around a black magnet, evoking the congregation of pilgrims that throng the Ka’aba, making manifest the immutable pull of Islam's holiest site. 

In 2016, Mater became the first Saudi artist to hold a one-person exhibition in the US with Symbolic Cities: The Work of Ahmed Mater at the Smithsonian’s Arthur M. Sackler Gallery, Washington, DC, USA. He has had solo exhibitions at the Sharjah Art Foundation, UAE [2013]; the Vinyl Factory Gallery, London, UK [2010]; the Royal Embassy of Saudi Arabia, London [2006]. His work has been included in group exhibitions at Guggenheim, New York, USA [2016]; Centre Georges Pompidou, Paris, France; and the New Museum, New York [2014]; the Victoria and Albert Museum, London; Museum of Islamic Art, Doha, Qatar; Louisiana Museum of Modern Art, Humleaek, Denmark; Nelson-Atkins Museum of Art, Kansas City; Ashkal Alwan in Beirut, Lebanon; Biennale Jogja, Indonesia [2013]; the British Museum, London [2006 and 2012]; Institut du Monde Arab, Paris [2012]; Mori Art Museum, Tokyo, Japan [2011]. He participated in the inaugural edition of Orleans’ Architectural Biennial, France [2019]; Sharjah Biennial [2007 and 2013]; Cairo Biennial, Egypt [2008]; Kochi-Muziris Biennale, India [2012]; and Venice Biennale, Italy [2009 and 2011]. 

His work is in major public collections such as but not limited to The British Museum; Victoria & Albert Museum; Los Angeles County Museum of Art; and Centre Pompidou, Paris.

السيرة الذاتية للفنان

أحمد مطر (مواليد ١٩٧٩ ، تبوك ، يعيش ويعمل في الرياض ، المملكة العربية السعودية) طبيب تحول إلى فنانة ؛ وهو من أهم الأصوات التيتوثق وتدقق حقائق المملكة العربية السعودية المعاصرة. من خلال رسم خريطة مستمرة ومعقدة للمملكة ، تقوم ممارسته بتجميع وتوثيقالذكريات الجماعية لكشف وتسجيل التواريخ غير الرسمية. يتم شحذ الاتساع الزمني والمادي لاستفساراته التي يقودها البحث من خلال نظرةثاقبة لأعماله المفاهيمية. مع هذا النطاق ، يتخيل ماطر ويتنبأ بالتنبؤات المحتملة لأرض ذات تأثير ديني واجتماعي واقتصادي وسياسي غيرمسبوق


شهد ماطر ، الذي ولد في عام ١٩٧٩ ، الاستنتاج المكثف لعقد من الاضطرابات الاقتصادية والسياسية الهامة ، هذه التغييرات تتحول إلى تحولاتاجتماعية استثنائية وأيديولوجيات تافهة. وبالتالي فهو على استعداد للتقاطعات ، وتتبع خطوط التصدع لأنظمة التنافس: الماضي والحاضروالمستقبل ؛ التقاليد والابتكار ؛ التراث والعولمة ؛ الدين والإيمان والبراعة الاقتصادية والتحديث. باستخدام التصوير الفوتوغرافي والسينماوالنحت والأداء ، يرسم هذه التغييرات ويوثقها ويحللها ، مع مراعاة التأثير النفسي على الفرد والمجتمع والمجتمع والعالم. تتخلل عملياتالمراقبة الخاصة به في سيناريوهات مفاهيمية مضغوطة ، وعقد تجتذب الخيوط الكثيفة لماضي المملكة وحاضرها ومستقبلها حيث يتماستحضار التحديث والتقاليد والدين والعولمة والتأمل فيها. في "المغناطيسية" (٢٠٠٩) ، كانت برادة الحديد تدور حول وتدور حول مغناطيسأسود ، تستحضر تجمع الحجاج الذين يتجمعون في الكعبة ، مما يدل على الانسحاب الثابت لأقدس المواقع الإسلامية

في عام ٢٠١٦ ، أصبحت ماطر أول فنان سعودي يقيم معرضًا لشخص واحد في الولايات المتحدة مع مدن رمزية: عمل أحمد ماطر في أثــرجاليري، م.ساكلر في سميثسونيان ، واشنطن العاصمة ، الولايات المتحدة الأمريكية. لديه معارض فردية في مؤسسة الشارقة للفنون ،الإمارات العربية المتحدة (٢٠١٣) ؛ معرض مصنع الفينيل ، لندن ، المملكة المتحدة (٢٠١٠) ؛ سفارة المملكة العربية السعودية ، لندن (٢٠٠٦). أدرج عمله في المعارض الجماعيةفي غوغنهايم ، نيويورك ، الولايات المتحدة الأمريكية (٢٠١٦) ؛ مركز جورج بومبيدو ، باريس ، فرنسا ؛ والمتحف الجديد ، نيويورك (٢٠١٤) ؛متحف فيكتوريا وألبرت ، لندن ؛ متحف الفن الإسلامي ، الدوحة ، قطر ؛ متحف لويزيانا للفن الحديث ، همليك ، الدنمارك ؛ متحف نيلسون أتكينزللفنون ، كانساس سيتي ؛ أشكال ألوان في بيروت ، لبنان ؛ بينالي يوغيا ، إندونيسيا (٢٠١٣) ؛ المتحف البريطاني ، لندن (٢٠٠٦ و ٢٠١٢) ؛ معهدالعالم العربي ، باريس (٢٠١٢) ؛ متحف موري للفنون ، طوكيو ، اليابان (٢٠١١). شارك في النسخة الافتتاحية من بينالي أورلينز المعماري ،فرنسا (٢٠١٩) ؛ بينالي الشارقة (٢٠٠٧ و ٢٠١٣) ؛ بينالي القاهرة ، مصر (٢٠٠٨) ؛ بينالي كوتشي-موزيريس ، الهند (٢٠١٢) ؛ وبينالي البندقية ، إيطاليا (٢٠٠٩ و ٢٠١١)

العديد من أعمالة ضمن المقتنيات في مجموعات دائمة رئيسية كالمتحف البريطاني. فيكتوريا ؛ متحف ألبرت ؛ متحف مقاطعة لوس أنجلوسللفنون ؛ ومركز بومبيدو ، باريس